Het coronavirus heeft ook onverwacht positieve gevolgen: het spoort mensen aan om gezonder en milieubewuster te eten. De verkoop van bio kreeg in maart en april een opmerkelijke boost.

Tijdens de coronacrisis kiezen we vaker voor bio

Deden de afgelopen coronaweken jou ook sneller naar biologische producten grijpen? Het nieuwe coronavirus lijkt inderdaad een onverwacht gunstige invloed te hebben op de verkoop van bio en gezonde voeding. Dat is niet meer dan logisch - we zaten meer thuis en de restaurants waren lange tijd dicht, maar we wilden toch gezond blijven eten.

De angst om besmet te raken had tijdens de lockdown ook een effect op hoe we winkelen. We gingen minder vaak naar de winkel en kochten per keer grotere hoeveelheden aan om een week door te komen. Kwalitatief en kwantitatief onderzoek van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing toont het effect nu ook zwart op wit aan (°).

Hamstergedrag?

Bij het begin van de lockdown (week 11, start 9 maart) was er duidelijk hamstergedrag merkbaar in de verkoop van bioproducten (+17,9%): mensen kochten meer verse groenten, fruit, eieren en aardappelen. Dat zette zich voort in maart in week 12 en 13. Het onderzoek wijst echter uit dat Belgen met de grotere aankopen hun gedrag niet beschouwen als hamsteren, maar wel genoeg voorraad willen inslaan om een week door te komen.

Verse producten zitten in deze crisisperiode duidelijk in de lift. Vanaf week 15 (start 6 april) was de groei van de biobestedingen iets lager dan het gemiddelde van de markt. Maar qua aankoopfrequentie bleef de biomarkt hoger dan de totale markt, wat betekent dat mensen vaker biovoeding kochten dan niet-bio voeding.

We houden van lokaal

Door de lockdownmaatregelen (her)ontdekte de Belg zijn buurt en ook de buurtsupermarkt. Dit type winkel noteerde de voorbije weken de hoogste groeicijfers, tussen de 35% en de 55% meeromzet per week. Voor versproducten gaat deze stijging zelfs tot 70%.

Meer dan ooit voelen we ons ook solidair met de boeren en de handelaars die vandaag het beste van zichzelf geven om ons te voorzien van lekker eten. Maar liefst 76% van de ondervraagden geeft aan dat ze het belangrijk vinden om tijdens de crisis zoveel mogelijk de lokale handelaars te steunen. 80% geeft aan dat de landbouwsector respect verdient voor de manier waarop deze sector tijdens de crisis blijft zorgen voor ons voedsel. 61% zegt zich nu (nog) meer bewust te zijn van het belang van een sterke inlandse landbouwsector. Tot slot geeft 33% aan nu meer belang te hechten aan de inlandse herkomst van voeding.

Biologische akkers bij De Levende Aarde - (c) VLAM, P. De Laet

Koop bioproducten van bij ons

Zoek een bioverkooppunt bij jou in de buurt!

=-=-=

(°) Bron: De gegevens in dit artikelzijn gebaseerd op een kwalitatief en kwantitatief onderzoek van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). Het onderzoek is een bundeling van verschillende studies in opdracht van VLAM door het onderzoeksbureau InSites Consulting, iVox en GfK.