Bioproducten zijn alsmaar meer aanwezig in de Vlaamse huishoudens. Maar liefst 85% van de Vlaamse gezinnen zegt wel eens een bioproduct te kopen. Ruim een derde van de consumenten (34%) haalt meerdere keren per maand bio in huis.

VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, bevraagt regelmatig een representatieve groep van consumenten over hun koopgedrag. Recent werden 1000 mensen tussen 25 en 65 jaar bevraagd over hun aankoop van biologische producten door het marktonderzoeksbureau iVox. Daaruit komen een aantal interessante resultaten naar voren.

Bioproducten hebben echt hun weg gevonden naar de Vlaamse huishoudens. Maar liefst 85% van de Vlaamse gezinnen zegt wel eens een bioproduct te kopen. De aankoopfrequentie van die biokopers loopt wel uiteen: zo koopt 34% van de gezinnen meerdere keren per maand bio, 26% een paar keer per maand en 25% minder dan een keer per maand.

Verse biogroenten op de markt - (c) VLAM

Topkopers

Wie zijn de topkopers? De frequentste biokopers zijn ouder dan 55 jaar, hoger opgeleid en komen uit een stedelijke omgeving. Zij kiezen vooral voor bio omwille van hun gezondheid (omdat ze bioproducten natuurlijker en zuiverder vinden) en omdat ze het beter vinden voor het milieu. Ook de smaak van de bioproducten en de steun voor de sector (lokale boeren) zijn redenen voor hen om voor bio te kiezen.

Wie minder vaak of nooit bio koopt, vindt de hogere prijs van bioproducten de belangrijkste rem. Er zijn ook Vlamingen die weinig vertrouwen hebben in bio: ze vragen zich af of bio wel echt bio is, denken dat het een marketingtruc is of zien er de meerwaarde niet van in.

Tot slot zijn er ook mensen die voor andere duurzame oplossingen kiezen in plaats van bio, namelijk lokale, seizoensgebonden producten, vaak uit de korte keten of uit eigen moestuin.

Respect voor de natuur

De 1000 bevraagden gaven ook aan met welke uitspraken over de meerwaarde van bio ze het eens waren. Het respect dat bio heeft voor de natuur en de aarde, de duurzaamheid van bio en daaraan gelinkt een eerlijke prijs voor de boeren, en de zorg en aandacht voor dieren zijn duidelijk belangrijke redenen om voor bioproducten te kiezen.

Hieronder zie je de resultaten:

Hoeveel mensen zijn het eens met deze stellingen over bio? - (c) VLAM

Herkenbaar, kwaliteitsvol, beschikbaar

Ook werd de groep respondenten gevraagd om te reageren op een aantal positieve uitlatingen over bio. De stellingen waar de meeste mensen zich achter konden scharen, waren deze:

  • 67% - ik weet hoe ik ze kan herkennen (nl. het EU-biolabel)
  • 57% - het zijn kwaliteitsvolle producten
  • 54% - bioproducten zijn voldoende beschikbaar

De volledige resultaten zie je in de tabel hieronder:

In hoeverre ben je het eens met deze uitspraken over bio? - (c) VLAM