Hoe kun jij als consument meehelpen om verspilling van vers voedsel te voorkomen? We geven je graag vier praktische tips om de verspillingsberg wat kleiner te maken.

Uit onderzoek blijkt dat een derde (!) van al het voedsel dat wereldwijd voor menselijke consumptie wordt geproduceerd, verloren gaat. Dat gebeurt in de hele voedingsketen, dus zowel bij de boer, de verwerker, de opslag als bij het transport, in de winkel en bij de consument. Gezinnen, restaurants en winkels gooiden in 2019 ruim 931 miljoen ton aan voedsel weg, aldus het Food Waste Index rapport van het VN-Milieuprogramma (UNEP). Dat komt overeen met 23 miljoen volgeladen vrachtwagens, genoeg om bumper-aan-bumper zeven keer rond de aarde te rijden.

Minder eten weggooien is beter voor het milieu én voor je portemonnee. Hoe kan jij een steentje bijdragen?

Tip 1: Alles begint bij een goeie planning

  • Denk goed na over hoeveel voedsel je precies nodig hebt als je naar de winkel gaat. Ga na voor hoeveel personen je gaat koken en hoe je eventuele restjes later nog kunt gebruiken .
  • Check je voorraden thuis voor je naar de winkel gaat, zodat je geen dubbele items in huis haalt.
  • Hou je in de winkel zo goed mogelijk aan je boodschappenlijstje, probeer impulsaankopen in te tomen!
  • Natuurlijk kun je geen halve bloemkool of één stengel selder kopen, maar de meeste groenten en fruit kun je ook los of per stuk kopen. Zo kun je je aankopen beter afstemmen op wat je nodig hebt.

Tip 2: Niet perfect? Toch lekker!

Misschien heb je ook de neiging om het normaalst ogende fruit of de perfecte groente te kopen. Maar is een kromme komkommer, een raar gevormde tomaat of een wortel met twee benen ook minder lekker dan een perfecte? Nee hoor! Qua smaak en kwaliteit is er echt geen verschil tussen rechte en kromme komkommers. Rechte komkommers stapelen natuurlijk wat makkelijker, daarom zie je ze vaker in de winkel. Helaas komen heel wat groenten en fruit van prima kwaliteit niet in de winkel terecht omwille van hun afwijkende, niet-perfecte grootte of vorm.

Grappige groenten, even lekker als 'normale' - (c) VLAM, Shutterstock

Maar groenten en fruit zijn 100% geworteld in de natuur. Het mag dan ook niet verbazen dat ze in alle maten en vormen komen, ook in bio. Leg dus wat meer mildheid aan de dag voor de kleine kneusjes in de winkel! Groenten en fruit met ietwat opvallende looks vind je overal. Vooral in biowinkels, in hoevewinkels, op de CSA-zelfoogstboerderij, enz. vind je verse groenten of fruit die al eens buiten de perfecte lijntjes kleuren. Lelijk? Ach, ze hebben dezelfde heerlijke smaak als hun minder opvallende soortgenoten. Verspil dus minder door milder te kijken naar het uiterlijk van groente en fruit!

Tip 3: Word een bewaarexpert

  • Hou rekening met de bewaarbaarheid van verse producten. Aardbeien en sla eet je best zo snel mogelijk op, maar een bloemkool of pompoen blijft lang goed. Andere voorbeelden: bladgroenten: 1 tot 2 dagen; sperziebonen, wortelen en broccoli: 3 tot 5 dagen; aubergines, courgettes, paprika's en winterwortels: 5 tot 7 dagen; witloof en bloemkool: 7 tot 10 dagen; komkommer en tomaten: 1 tot 2 weken.
  • Groenten en fruit die hier in open lucht gekweekt worden, bewaren het langst in de koelkast. Maar tomaten en paprika’s bewaar je dan weer best niet in de koelkast.
  • Tomaten en rijpe appelen bewaar je apart van andere soorten fruit: ze geven veel ethyleen vrij, waardoor ze andere fruitsoorten sneller doen rijpen.
  • Verse kruiden, restjes sla of een bot asperges kun je omwikkelen met een vochtige doek (of vochtige keukenrol), zo blijven ze langer goed in de koelkast.
  • Bewaar brood altijd in de originele zak bij kamertemperatuur. Ben je alleen, vries dan de helft van het brood in, zo heb je altijd vers brood in huis.
  • Bespeur je een bruin vlekje op een peer of wat schimmel op een paprika? Snij het er ruim af, de rest is nog perfect eetbaar!

Tip 4: Kook creatief met restjes

Kamp je soms met restjes-weggooi-drang? Laat in de plaats je creativiteit eens werken! Bekijk wat je nog in huis hebt en vraag je af of je er iets lekkers mee kan maken. Maak slasoep van ietwat verlepte sla of voeg witlof toe aan de groentesoep, maak een lekkere salade met de aardappelen en boontjes van gisteren of bak croutons van oud brood. Niet meer zo frisse appels kun je toevoegen aan pannenkoeken, of maak er appelmoes van. Experimenteer maar raak!

Verwerk aardappels van gisteren in een frisse salade - (c) VLAM, Lekker van bij ons

En tot slot: creatief zijn met restjes betekent ook dat je alle delen van de groenteplant verwerkt. Gebruik dus niet alleen de venkelknol, maar ook het loof van de venkel. En van vers wortelloof kun je zelfs pesto maken! Online vind je talloze goeie ideeën.

Meer lezen

Meer info overhoe je voedselverspilling kun tegengaan.