Bio blijft groeien: in 2019 nam de biomarkt in Vlaanderen toe met 4%. Ook het aandeel van bioproducten in de totale voedingsmarkt groeide lichtjes. De Vlaamse biokoper is nog steeds een grote fan van verse en plantaardige producten zoals aardappelen, groenten en fruit en biozuivel.

In opdracht van VLAM onderzocht GfK Belgium de biomarkt in 2019, met name de aankopen van verse biovoeding (groenten, fruit, inclusief diepvries- en kruidenierswaren zoals rijst, droge deegwaren, wijn en bier) bij 5.000 Belgische gezinnen voor thuisverbruik.

Meer bioboodschappen

In België gaven we in 2019 samen 779 miljoen euro uit aan biologische producten, een stijging van 4% t.o.v. 2018. In Vlaanderen groeide de biomarkt ook met 4%, dus hiermee doet bio het bij ons even goed als in België in zijn totaal. Maar op het vlak van de uitgaven doet Wallonië het beter: Vlaamse consumenten gaven 305 miljoen euro uit aan bio, in Wallonië en Brussel samen was dat 474 miljoen euro.

Een opmerkelijke vaststelling is dat de biobestedingen in Vlaanderen op 10 jaar tijd verdubbelden. Maar in Wallonië en Brussel is er in die 10 jaar zelfs een verdrievoudiging van de biobestedingen. Hoe komt dat? Dat ligt aan een combinatie van factoren. In Wallonië zijn er meer bioboeren, meer biogrond en vooral meer biowinkels, wat een belangrijke rol speelt. In Brussel wonen dan weer meer alleenstaanden, welgestelde gezinnen en tweeverdieners die een groeiende interesse voor bio hebben.

Cijfers bio in Vlaanderen 2019 - (c) VLAM

Wat geven we per persoon uit aan bio?

Bijna alle Belgische gezinnen - 96% - kochten in 2019 minstens één bioproduct. Gemiddeld gaven de Belgen 47 euro p.p. uit aan verse biovoeding en biodranken. Dat is een stijging met 9 euro t.o.v. 2017, maar dat is vooral te danken aan onze Waalse buren. In Vlaanderen spendeerden we immers een stuk minder, nl. 31 euro p.p. In Wallonië tasten ze met 70 euro p.p. wat dieper in de portemonnee voor bio, nl. meer dan dubbel zoveel als in Vlaanderen. Ter vergelijking: de Denen en de Zwitsers steken iedereen de loef af: jaarlijks besteden zij gemiddeld 312 euro p.p. aan bio!

Welke bioproducten eet de Vlaming graag?

Tegenwoordig kan je als consument kiezen uit ruim 14.000 bioproducten in de winkel. Opmerkelijk is dat er steeds meer verwerkte en voorverpakte bioproducten in de rekken liggen. Maar de Vlaamse biokoper is vooral een grote fan van verse en plantaardige producten. In zijn/haar boodschappenmand vind je dan ook vaak deze bioproducten:

  • 39% - aardappelen, groente en fruit
  • 25% - zuivel
  • 20% - vlees, vis en eieren
  • 14% - graanproducten
  • 3% - wijn en bier

Het meeste geld geven we uit aan biozuivel en biogroenten. Biozuivel vinden we duidelijk belangrijk, daar besteden we gemiddeld 7,51 euro aan, gevolgd door biogroenten met 6,10 euro (bedrag p.p./jaar). Verder volgen fruit (3,81 euro) en vlees/gevogelte (3,46 euro). Opvallend is dat biofruit met 12 euro p.p. in Wallonië een veel grotere aandeel heeft dan in Vlaanderen.

Marktaandeel bio licht gestegen

Ook het aandeel van bioproducten in de totale voedingsmarkt groeide lichtjes. Op de Belgische markt steeg het bioaandeel van 3% naar 3,1%, in Vlaanderen ging het van 2,1% naar 2,2%. Het biomarktaandeel in Wallonië is met 4,3% beduidend hoger dan in Vlaanderen. Vooral in 2018 maakte Wallonië een stevige sprong door de openingen van een aantal nieuwe gespecialiseerde zaken.

Het marktaandeel van bio verschilt wel sterk van product tot product. Biologische vleesvervangers zijn erg populair: maar liefst één op de vijf verkochte vleesvervangers is van biologische kwaliteit. Ook bioeieren doen het goed: zij hadden in 2019 een marktaandeel van 8,6%. Biovleeswaren, een duurdere categorie, bengelen achterop met een bioaandeel van minder dan 1%.

Bio duurder dan niet-bio?

Het klopt dat bioproducten vaak duurder zijn dan niet-bioproducten. Er zijn weliswaar grote verschillen per product. Het grootste verschil vind je bij yoghurt en eieren: een bio-ei is vaak dubbel zo duur als een standaard scharrelei. Het kleinste prijsverschil is er bij aardappelen en vleesvervangers: voor de laatste groep is de biovariant slechts 8% duurder dan het gangbare product.

Vrolijke vrouw op de markt - (c) VLAM, 123rf

Welk gezicht heeft de Belgische biokoper?

Weten we ook welke mensen bio kopen? Alleenstaanden leggen de meeste verse bioproducten in hun boodschappentas. Bij de groep jonge alleenstaanden (-40 jaar) zit er zo'n 7,3% verse biovoeding in de tas in 2019. Bij de oudere alleenstaanden (+40 jaar) is dat bijna 6%. De welgestelde gepensioneerden volgen met een aandeel van 4,7% aan verse bioproducten in de boodschappentas.

Huishoudens met kinderen en een beperkt budget hebben het laagste bioaandeel, van hun versaankopen is slechts 1,6% biologisch. Deze bevolkingsgroep heeft zijn bioaandeel wel verdubbeld sinds 2010, mede omdat heel wat bioproducten nu ook in de supermarkt en de harddiscounter te krijgen zijn.