Je wil het graag groen houden in je winkelkar, maar als je tussen de rekken loopt, merk je dat biologische groenten en fruit vaak verpakt zijn. In plastic! Is dat nu écht nodig?

In de biowinkel worden fruit en groenten meestal onverpakt verkocht, omdat er alleen maar bio wordt aangeboden. Maar in de supermarkt ligt bio naast andere producten in de rekken. En een gewone appel en een bio-appel zien er precies hetzelfde uit. De biowetgeving bepaalt daarom dat de consument bioproducten duidelijk moet kunnen onderscheiden van andere producten. Dus om het onderscheid tussen beiden duidelijk te maken, en om te vermijden dat beide soorten bewust of onbewust verwisseld worden, moet één van beide verpakt worden. Vaak kiest de supermarkt voor het verpakken van de kleinste groep in z’n assortiment - en meestal zijn dat de bioproducten. Dat betekent echter extra verpakking, terwijl je net voor bio kiest om duurzaam te zijn. Jammer!

Biologisch afbreekbare verpakking

Momenteel wordt er volop gezocht naar milieuvriendelijke alternatieve verpakkingen in plaats van plastic. Een nieuwe trend is om biologische groenten en fruit te verpakken in composteerbaar plastic, dat gemaakt wordt van plantaardig materiaal. Veelbelovend!

Duurzaam

De meest duurzame manier van verpakken is natuurlijk niét verpakken. Een recent slim alternatief is het ‘natural branding’ of ‘natuurlijk markeren’. Daarbij krijgen biologische groenten en fruit met laserlicht het EU-biologo ‘ingebrand’. Dat laseren is een eco-vriendelijke en volledig veilige manier om het merkteken op de schil aan te brengen, onder andere bij biopompoenen en zoete aardappels. Op deze manier kan er uiteraard ontzettend veel productverpakkingsmateriaal bespaard worden.

Een label IN het product - dat is natural branding

bron: Knack

Zero waste

Ben je al die plastic verpakkingen echt beu? Ga dan naar de biowinkel of zoek een bioboer in de buurt. Daar worden biofruit en biogroenten meestal onverpakt verkocht! Denk er dan wel aan om zelf een tas, een zak of een mand mee te nemen.