Maak kennis met Sofie Van Slycken, de enthousiaste zaakvoerster van biowinkel 't Lang Leven. Waarom vindt zij bio de moeite waard?

In Lochristi vind je sinds jaar en dag biowinkel ‘t Lang Leven pal in de hoofdstraat. Sofie Van Slycken is er de enthousiaste en zeer gedreven zaakvoerster. In haar winkel wil ze vooral mensen inspireren tot een (meer) gezonde levensstijl. Maak kennis met Sofie in de video!

Vanuit welke visie ben je met je winkel ’t Lang Leven begonnen?
Sofie Van Slycken: De start was een lucky one. Ik had een managementsfunctie in een ziekenhuis in Gent. De vroegere winkel kende ik goed. Maar het was mijn echtgenoot die de flyer over de overname meebracht naar huis, metd woorden: “Dat is echt iets voor jou”. De veelzijdigheid van de job spreekt mij nog steeds enorm aan: aankopen, verkopen, boekhouding, klantencontact, etalage inrichten, enz. Ik vind afwisseling in een job zeer belangrijk. Ik zie voeding als medicijn -- of toch als eerste medicijn. En dat probeer ik heel concreet in praktijk om te zetten.

Waar komt je interesse voor bio vandaan?
Biovoeding loopt als een rode draad door mijn leven. Ik ben grootgebracht met verse groenten uit de moestuin van mijn grootvader, weliswaar bespoten. Gaandeweg voerde mijn moeder één vegetarische dag per week in en ze ging meer en meer naar de biowinkel in Lokeren. Zo leer je het met de paplepel!

In ’t Lang Leven verkoop je ook natuurvoeding en dieetproducten. Hoe belangrijk is het aandeel bio in je winkel?
Het aandeel bio is het grootst. Sowieso zijn alle versproducten biologisch: brood, groenten en fruit, kaas, vleeswaren. Bij de droge voeding heeft 95% het biolabel. Ik kan daar niet voor 100% gaan omdat er mooie producten zijn die bv. om financiële redenen nog geen biolabel hebben maar die ik niet wil weigeren. Ik denk hierbij aan de microgroentjes van Pachagreens, een bedrijf hier uit de buurt.
Maar ik heb ook een aantal dieetproducten in het aanbod - en daar spreekt dan de verpleegkundige in mij. Ik wil dat mensen na bv. een hospitalisatie bij mij terecht kunnen voor de nodige ondersteuning. Ook daar probeer ik zo veel mogelijk te kiezen voor biokwaliteit.

Komen je klanten specifiek voor de bioproducten of in gelijke mate voor de natuurproducten?
De grote meerderheid komt voor de bioproducten. De drijfveren daarbij zijn zeer verschillend: uit gewoonte omdat de ouders het al deden, uit overtuiging, door ziekte, en ook wel door schandalen in de voedingsindustrie.

Sofie Van Slycken (r) aan het werk in haar biowinkel - (c) VLAM

Wat zijn je populairste bioproducten?
Kaas en brood. Daarvoor werk ik graag zo lokaal mogelijk: ik heb de rauwe-melk-kaas van het Hinkelspel uit Sleidinge, en de ambachtelijke geitenkaasjes van Le Larry uit Lochristi. Eigenlijk vind ik het belangrijk dat het zo veel mogelijk Belgische kazen zijn. ’t Zelfde voor brood: liefst zo lokaal mogelijk.

Krijg je veel vragen van klanten over bio? Zijn je klanten kritisch ten aanzien van biologische producten?
Veel is misschien overdreven, maar ik krijg toch vaak vragen. Meestal is een uitzending op televisie of een krantenbericht de aanleiding. Laatst was er een artikel in de krant over kokosolie als puur vergif. En dan praat je al gauw over de kwaliteiten van bio. Mijn klanten staan best wel kritisch ten opzichte van bio, en dat vind ik zeker positief. Een goed gesprek kan een proces in gang zetten en dat vind ik veel belangrijker dan klakkeloos iets kopen zonder erbij na te denken.

Meer info